Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Pauger Karbon 30-as

Ritkán mutathatunk be hazai tervezésu és építésű hajót. Ezt a vitorlást Déry Attila tervezte. A fiatal hajótervező eddig megismert hajóinak jellegzetes megoldásai egészen az Open Hatvanasok világához nyúlnak vissza. Ez a hajó nagyon hasonlít Fa Nándor tavaly vízre került 8 méteres versenyhajójához. A Kacor azonban nemcsak versenyhajó, hanem napi használatra alkalmas túrhajó is egyben...



Földvárra késő délután érkeztünk. Friss nyugati szél fújt. A Marika büfében barátságos hétköznap délutáni hangulatban ugratták egymást a hosszú nap után hajóépítők, oktatók és polgármester-helyettesek. Köztük Holovits Csaba. ő segített megtalálni a hajót. Motor nincs benne. - Kiált utánunk, amikor apukával elindulunk a móló felé. Elvitték Füredre javítani.
A sor közepén áll. Nagyon szép munka. Mindkét vitorlát ponyva védi. Szép tágas az orrfedélzet és hatalmas a cockpit. A csúszásgátlón nagyon jól tapad a cipő. Kényelmes a járás. Az orrfedélzet alatt egy kis kabint alakítottak ki, amiben elfér egy francia ágy és néhány polc. Az ágyon még ülő magasság sincs, ahhoz már felépítményre lett volna szükség. Mindesetre ez egy hasznos terület. Ha nincs harminc fok, akkor bizonyára aludni is jól lehet.
Három darab csörlő van a hajón. Kettő a génuának és egy a falstoppereknek középen. Elégnek tűnt. A hajón minden van ami a kényelmes használathoz kell. Beépített motor, teleszkópos fürdőlétra, autopilot és tuba. Ez utóbbi ma már kevésbé ismert szerkezet, bár a 49-esek és a katamaránok ismét kezdik felfedezni. Ilyen nagy hajón azonban nem szokásos eszköz. A tuba valójában egy cső, amibe a gennakert vagy a spinnakert behúzzák. Ennek a hajónak az orrán van egy zárható nyílás - úgy mint a Dragonokon - és onnan egészen hátra fut a vitorlazsák. A ballonra nemcsak három kötelet rögzítenek, mint normál esetben, hanem a közepe táján egy negyediket is, amelynek segítségével le lehet azt húzni a tubába. Nagyon leegyszerűsíti a le- és felszerelést, valamint minimálisra csökkenti a hátszélvitorla összecsomózódásának az esélyét. Ha azonban nem elég jó a szerkezet és lassan jön le a ballon, akkor fennáll a veszély, hogy rászalad a hajó és széttépi.
Figyelmeztettek, hogy mielőtt kimegyünk egyeztessünk a tulajdonossal a kiel kezeléséről. A dolog lényege az, hogy a leeresztett tőkesúlyt egy karbon rúddal kell rögzíteni, hogy ha esetleg felborulnánk ne essen a nyakunkba. A kiállásnál egy kicsit bajban voltunk, mert pont szembe fújt a szél a mólók közti szűk csatornában. Végül úgy döntöttünk, hogy a könnyű hajót fellökdössük a cölöpökön, amíg szabad vízre nem érünk. Meglepően könnyen és gyorsan sikerült. A nagyvitorla felszerelése után megindultunk a kikötőszáj felé. A földvári kikötő nagyon védett a nyugati széltől, de azért néha kaptunk egy-egy pöfföt. Ilyenkor a sima vízen pillanatok alatt felgyorsultunk. Ketten elvesztünk a hatalmas cockpitban. A hármas szél egy icipicit erősebb volt annál, mint amit alapvitorlázattal, két fővel ki tudtunk ülni. A bőszeles teszt miatt nem csökkentettünk a vitorlán. A hajónak szép formastabilitása van. Könnyedén felsiklik és stabilan vezethető. Nem tetszett, hogy megörökölte Fa Nándi kormányait, amelyek sajnos nincsenek balanszírozva, ezért nagyon nagy rajtuk az erő. Egy ilyen értékű hajó megérdemelne egy korrekt kormánypárt. Ez a legtöbb kritika, amit mondhatok. A hajó kidolgozása lenyűgözően szép. A szerelvények elrendezése jó. Néhány apróság kivételével - ilyen például az árboccsúszka - valamenynyi szerelvény kimagasló minőségű.
Hazafelé az autópályán arról beszélgettünk, hogy milyen jó ez a hajó csak hát a felhasznált anyagok miatt túl magas az ára. A napokban azonban hallottam, hogy már épül a második, ezúttal kabinos változat. Lehet, hogy mégsem olyan drága?

 

Technikai adatok
Hossz (m):
9,25
Vízvonalhossz (m):
9,02
Szélesség (m):
2,97
Merülés (cm):
110-180
Tömeg (kg):
1050
Kiel tömege (kg):
450
Nagyvitorla (m2):
37
Fock (m2):
25
Topgénua (m2):
38
Gennaker (m2):
100
Motor (LE):
11
Ágyak száma:
2
Tervezte:
Déry Attila


 

 

 

 

 

 

L. F., fotó: Szekeres


 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink